Ehtne Tšehhi jalats: Škoda ja Botase koostöös sündisid ainulaadsed vabaaja jalanõud

7. April 2025

Škoda Auto ja Tšehhi traditsiooniline jalatsite kaubamärk Botas ühendasid oma jõud. Koostöö esimeseks tulemuseks on ainulaadsed, 130-st paarist koosnev eriseeria tossud, mille kujundus järgib Škoda Modern Solid-disainikeelt ja sai inspiratsiooni Elroqi mudelitest.

Škoda ja Botas on kaks legendaarset Tšehhi päritoluga kaubamärki. Mladá Boleslavis paiknev autotootja tähistab tänavu oma 130. aastapäeva ja Botas on jalatseid valmistanud juba üle 75 aasta. Nende kahe Tšehhi legendi liidul on aga ka sügavam sisu. Sarnaselt autodele on kvaliteetsed jalatsid inimese liikuvuse üks vundamente ning mõlemad leiutised moodustavad lahutamatu osa isiklikust transpordist.

„Põlvkondade kaupa on Botase tossusid kandvad inimesed sõitnud Škoda autodega. Seepärast ongi nüüdne koostöö meile suur au ning tulemuse üle võime väga uhked olla,“ sõnas Botase kaubamärgi direktor Vít Staněk.

Botasel ja Škodal on ka palju ühist. Neile mõlemale on omased sellised põhiväärtused nagu funktsionaalsus, ehtsus, jätkusuutlikkus ja inimkeskne lähenemine. Mõlemad kaubamärgid tunnevad ka uhkust selle üle, kuidas nad on aegade muutudes arenenud, samuti on mõlemal sügavad juured oma kodumaal, isegi kui ambitsioonid on muutunud globaalseks. Nende traditsioonid koos kohaliku tootmisega tagavad ka käsitöömeisterlikkuse ja oskustöö järjepidevuse. Samuti toetavad mõlemad kutseharidust omas valdkonnas.

Botase Modern Solid-stiilis eriseeria tossude valmistamine.

Jalatsid, millele sarnaseid ei leidu

Esimese ühise ettevõtmisena sünnivad ainulaadsed jalanõud, mida valmistatakse vaid 130 paari – märkimaks ära Škoda 130. aastapäeva.

Tossude disaini lõid Škoda Auto värvide ja viimistluse osakonna disainerid ning Botase jalatsitootmisspetsialistid. „Ma arvan, et panime Botase tiimi ette mõningad huvitavad proovikivid, kuid ühiselt tulime nendega täiuslikult toime,“ ütles Škoda Auto disainer Petra Debnárová.

Tossude välimus ja materjalid kajastavad Škoda uue Modern Solid-disainikeele iseloomulikke jooni. „Jalatsitel nähtavad horisontaalsed jooned ühilduvad meie autode välimuses ja interjööris sisalduvate horisontaaljoontega,“ selgitas Škoda Auto disainer Stefan Webelhorst. Samamoodi nagu jalatsi vorm ümbritseb selle kandja jalga, embavad Škoda interjööri horisontaaljooned autos reisijaid, luues neile mugava ja hubase keskkonna.

Üldproportsioonide loomisel oli inspiratsiooniks Botase tossude traditsiooniline kuju, sealhulgas legendaarne „Botase kiil“ – kiilukujuline detail jalatsite külgedel, mis on Botase mudelite traditsiooniline tunnus ja samuti registreeritud kasuliku mudelina. Uue elektrisõiduki Škoda Elroq pealt tuttav Modern Solid-disainikeel annab tossudele nõtked ja elegantsed jooned ning loob vastupidavuse mulje. Silmapistev detail on „katusega“ S-tähe motiivist moodustatud muster, mille stiil meenutab Škoda uut logo.

Tossude valmistamisel kasutatakse Škoda Elroqi interjöörist tuttavaid materjale.

Elroq andis disaineritele inspiratsiooni ka värvide ja materjalide valikul. Näiteks on S-tähe motiiviga muster pressitud samasse materjali, mis on kasutusel auto interjööris. „Materjalide, mustrite ja tehniliste detailide valik peegeldavad kõik Modern Solid-disainikeele filosoofiat,“ ütles Webelhorst.

Inspireeriv koostöö

Jalatsite väljatöötamine on äärmiselt loominguline protsess. „Käisime läbi umbes 20 prototüüpi, uurides nii disaini kui ka valmistamise võimalusi,“ rääkis Petra Debnárová. Ta lisas, et nautis väga kogu tööd jalatsiprojekti kallal. „Tossud ühendavad endasse funktsionaalsuse, disaini ja materjalide harmoonia. Seepärast pakuvadki nad mulle minu argitöös niisugust inspiratsiooni. Täiesti hämmastav, kui palju nii väikesel pinnal mänguruumi jätkub,“ sõnab ta naeratades.

Stefan Webelhorst, Vít Staněk ja Petra Debnárová tossude lõplikku disaini valimas.

„Petralt ja Stefanilt tuli hämmastavalt loomingulisi ideid. Nende ettekujutused tossude võimalikust väljanägemisest olid tõeliselt inspireerivad,“ kommenteeris koostööd Vít Staněk. Ja see on vaid algus, rõhutab ta, koostöö ei piirdu kõigest ühe jalatsidisainiga. Škoda kavatseb rohkem üksikasju tulevaste koostööprojektide avalikustada Milano moenädalal, kus kaubamärk on esimest korda esindatud. Üks on kindel: Škoda ja Botase partnerlus toob veelgi uusi jalatseid.