15. июня 2022
ŠKODA Motorsport tõi avalikkuse ette oma uue ralliauto. Rallisõitjad kogu maailmast tahavad saavutada ŠKODA FABIA RS Rally2-ga samasugust edu nagu eelmise põlvkonnaga.
Uus ŠKODA FABIA RS Rally2 põhineb ŠKODA väikseima seeriamudeli neljandal põlvkonnal. See on uhiuus võidusõiduauto, mis kasutab ära kõik seeria-FABIA tugevused – muuhulgas viimistletud aerodünaamika, kere jäikuse ja uued proportsioonid. Sinna lisanduvad võistlusauto spetsiifilised sõlmed – turvapuur, mootor, käigukast ja veermik –, mis töötati rallidel esinevate karmide tingimustega toimetulemiseks välja ŠKODA Motorsporti tiimi kõiki varasemaid kogemusi ära kasutades.
Mullu ja tänavu katsetas ŠKODA Motorsport uut autot intensiivselt nii asfaldil kui ka kruusateedel Tšehhi Vabariigis, Prantsusmaal, Itaalias, Horvaatias, Saksamaal, Belgias, Hispaanias ning Põhja-Soome äärmuslikes ilmaoludes. Tulemuseks on järjekordne kõige kõrgemate ambitsioonidega ralliauto, mille siht on viia ŠKODA Motorsporti kliente arvukate tiitlivõitudeni.
„Paigalseis tähendab tagasiminekut ja eriti kehtib see autovõidusõidus. Seepärast rakendasimegi uue FABIA RS Rally2 juures eelmise mudeliga korjatud kogemusi ja optimeerisime kõiki detaile. Eesmärk oli maailma parimat ralliautot veelgi täiustada. Tunnen uhkust kogu ŠKODA Motorsporti tiimi üle, kes tohutu pühendumusega selle eesmärgi suunas rühkis. Samuti tahan tänada kolleege seeriaautode arendusest, neljanda põlvkonna FABIA andis meile ideaalse baasi FABIA RS Rally2 tarvis,“ rääkis ŠKODA Motorsporti juht Michal Hrabánek uue auto esitlusel.
Uus ŠKODA FABIA RS Rally2 astub äärmiselt edukate eelkäijate jälgedes. Eelmised, kolmanda põlvkonna ŠKODA FABIA baasil loodud mudelid FABIA Rally2 ja FABIA Rally2 evo kuuluvad maailma kõigi aegade edukamate ralliautode sekka. ŠKODA Motorsporti kliendid kogu maailmast ostsid neid autosid kokku üle 450, tänavu mai alguseks olid need 13 091 stardiga teeninud kokku uskumatud 4186 esikolmikukohta, sealhulgas 1714 võitu, millest neli saavutati kuulsal Monte Carlo rallil.
FABIA Rally2 kujunes alates aastast 2015 WRC2-kategoorias etaloniks, tuues tehasetiimile ja erasõitjatele üle 20 tiitlivõidu Euroopas ning triumfeerides piirkondlikes võistlussarjades Aafrikas, Kesk- ja Põhja-Ameerikas, Lõuna-Ameerikas, Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas ning Lähis-Idas. Nende autodega võideti 100 riikide meistritiitlit, sealhulgas kuuel korral Tšehhi Vabariigis ja kolmel korral Saksamaal.
Toekas vundament
Neljanda põlvkonna ŠKODA FABIA on ehitatud Volkswageni kontserni põikmootoriga moodulplatvormile MQB-A0, mis tõi kaasa mitmeid muudatusi nii auto proportsioonides kui ka konstruktsioonis. ŠKODA Motorsporti insenerid kasutasid neid muudatusi ära oma huvides ja püüdsid arendustöö käigus uutest võimalustest viimast võtta.
Näiteks on uue auto disain muljetavaldav, kuna toob ralliauto võimalikult lähedale seeriamudelile. ŠKODA FABIA RS Rally2 võtab seeriaauto emotsiooneäratava disaini ning lisab sellele dramaatilised võidusõiduelemendi nagu laiemad rattakoopad, õhuvõtu- ja tuulutusavad ning uue tagatiiva. Märkimaks ära suuremat sarnasust seeriamudeliga, oli esitlusauto ka uue värviskeemiga, kus ŠKODA Motorsportile tavapärane roheline oli asendatud silmatorkavama Green Mamba-tooniga – ŠKODA kliendid saavad seda kerevärvi tellida seeriatoodangu mudelitele OCTAVIA RS ja ENYAQ COUPÉ RS iV.
Seeriaversiooni lihvitud aerodünaamika lõi suurepärase aluspõhja mootorispordiinseneride edaspidise töö tarvis. See andis neile rohkem mänguruumivõistlusauto aerodünaamika häälestamisel ning tulemuseks on FABIA Rally2 evoga võrreldes oluliselt kasvanud surujõud. Surujõu väärtus on peaaegu kahekordistunud, mis omakorda aitab parandada auto rataste haardumist ja seeläbi kurvikiirust.
Auto niigi kõrgtasemel turvalisus tegi samuti sammu edasi. Loomulikult ei kasuta FABIA RS Rally2 mingeid juhiabisüsteeme ega seeriaautolt tuntud ulatuslikku turvapatjade kogumit. Kuid tänu erakordselt jäigale kandmikule osutus võimalikuks veelgi parandada sõitjate turvalisust avarii korral. Pelgalt jäik kere pole piisav spetsiaalse võistlusauto saavutatavate kiiruste puhul, mistõttu kohustuslik turvapuur keevitatigi tugevalt auto platvormile veel enne kere külgede paigaldamist. See tagab parima võimaliku keevituskvaliteedi ja tõstab turvalisust. Turvapuur koosneb kokku 35,8 meetrist torudest.
Võrreldes eelmise põlvkonnaga on uus seeria-FABIA ka mõõtmetelt pisut kasvanud, kuid see ei mõju halvasti auto kaalule. ŠKODA Motorsporti insenerid kasutasid selle samuti ära, uued proportsioonid andsid neile rohkem vabadust kaalujaotuse muutmiseks. See koos pikema teljevahe ja suurepärase aerodünaamikaga ning veermiku täpsema seadistamise võimalustega (tänu jäigemale kerele) tõi kaasa ka parema stabiilsuse. Mootoriruumis on samuti rohkem avarust, mis võimaldas ka jõuallika juures teha tulutoovaid muudatusi.
Igas põlvkonnas oma võidusõidu-FABIA
Kõik ŠKODA FABIA põlvkonnad on olnud baasiks võidusõiduautole. Alguse tegi 2003. aasta FABIA WRC, mis põhines esimese põlvkonna seeriaautol. Ralli tippkategooriasse kuulunud auto kaheliitrine turboülelaadimisega mootor arendas 221 kW (300 hj) võimsust ja 600 Nm pöördemomenti, olles sellega kõigi aegade võimsaim FABIA võistlusauto. Kokku ehitati neid 24 eksemplari. 2009. aastal järgnes FABIA S2000, mis põhines teise põlvkonna luukpäral. Taskukohasema mootorispordi tarvis loodud auto sai kaheliitrise vabalt hingava mootori võimsusega 206 kW (280 hj) ja pöördemomendiga 250 Nm. FABIA S2000 võitis rahvusvahelistel ja riikide meistrivõistlustel kokku 50 tiitlit. Aastal 2015 tuli selle asemele FABIA R5, kolmanda põlvkonna FABIA baasil loodud sarnase konstruktsiooniga auto. See ehitati uue R5-klassi reeglite kohaselt, st sai 1,6-liitrise turboülelaadimisega mootori, ning muutus autorallis etaloniks. Koos täiustatud versiooniga FABIA R5 evo, mis valmis aastal 2019, on see auto seni saavutanud 1714 võitu. Alates aastast 2020, mil FIA muutis võistlusautode klassifikatsiooni, kannavad need mudelid nime vastavalt FABIA Rally2 ja FABIA Rally2 evo. Nüüd tuleb nende asemele neljas põlvkond – FABIA RS Rally2.
Musklid kapoti all
Uue ralliauto kapoti all tuksub ka uhiuus mootor, ehkki esimesel pilgul ei pruugi erinevus silma paista. Rally2 autode tehnilised tingimused näevad ette, et jõuallika maksimaalne töömaht võib olla 1,6 liitrit – nagu uuel mootoril ongi – ning silindreid neli. Jõuallikas põhineb seeriatoodangu 2.0 TSI mootoril, mida ŠKODA AUTO kasutab OCTAVIA ja SUPERBi mudelitel. Pärast ralliauto vajadustest lähtuvat ümberehitust arendab mootor 214 kW (291 hj) võimsust ja 430 Nm pöördemomenti. Katsesõitjad on kiitnud selle eelkäijaga võrreldes paremat pöördemomendi jaotust ja erksamat reaktsiooni. Spetsiaalne viiekäiguline järjestiklülitusega käigukast hoolitseb mootori veojõu kõigile neljale rattale ülekandmise eest, kasutades esi- ja tagasilla mehaanilisi diferentsiaale. Üks uus võimalus on elektrohüdrauliliselt juhitav sildadevaheline sidur, mis võimaldab esi- ja tagasilla teineteisest lahti ühendada käsipiduri rakendamisel – seda sõiduvõtet kasutatakse rallis tihti järskude kurvide läbimiseks.
Veel üks võistlusauto eripära on nailonist ja spetsiaalsest kummist valmistatud kütusepaak, mis vastab Rahvusvahelise Autoliidu FIA kehtestatud turvanõuetele. See materjal peab avarii korral tagama kütusepaagi maksimaalse vastupidavuse vigastuste ja torgete suhtes. 82,5-liitrise mahuga paak sisaldab ka spetsiaalset vahtu, mis samuti aitab ära hoida võimalikke lekkeid. Altpoolt kaitseb kütusepaaki klaaskiududest ja kevlarist valmistatud korpus. Muide, bensiin, mida tiimid võistlusautode paaki valavad, pärineb täielikult taastuvallikatest ega sisalda fossiilseid komponente.
ŠKODA Motorsport ja klienditugi
Alates aastast 2020 suunas ŠKODA Motorsport on tähelepanu intensiivselt tehasetiimiga võistlemiselt klienditiimide maksimaalsele toetamisele, võimaldades neil tehase toega võistelda esikohtade pärast rahvusvahelistel ja riikide meistrivõistlustel. Nii näiteks on MM-võistluste (WRC) ja EM-võistluste (ERC) teatud etappidel klienditiimide käsutuses ŠKODA Motorsporti veok koos varuosade laialdase valiku ja tehase inseneride pakutava esmaklassilise tehnilise abiga. ŠKODA Motorsport pakub oma klientidele ka regulaarseid varuosade tarneid ning mootorite, käigukastide ja teiste auto sõlmede ülevaatusi ja kapitaalremonte. Samuti osutatakse tiimidele nõustamisteenust ning koolitatakse nende mehaanikuid ja tehnikuid. Selle abi toel saavutas Saksa tiim Toksport WRT 2021. aastal WRC2-klassi maailmameistritiitli sõitjate arvestuses, samuti Euroopa meistri tiitli. Andreas Mikkelsen on tänavugi koos oma kaardilugejaga MM-tiitlit kaitsmas, Toksport WRT koosseisus on neile lisaks veel teinegi meeskond.