9. september 2022
Paljude aastate järel vahetab ŠKODA välja oma logo. Uus disain rõhutab nime, kasutades silmatorkavalt kaht uut rohelist „kommunikatsioonivärvi“.
Viimase 30 aasta jooksul pole ŠKODA kaubamärgi identiteedis toimunud võrreldava ulatusega muudatusi. Lisaks uuele autode disainikeelele kavatseb ŠKODA kaasajastada ka oma kaubamärgi disaini. Uus ŠKODA logo on osa suuremast uuenduste kampaaniast.
„Ettevõtte uue identiteediga viime uuele tasemele vaate kogu kaubamärgile. Areneb mitte ainult meie tooteportfell, vaid ka meie kliendid. Ning meie näeme seda ideaalse võimalusena kohandada kaubamärki muudatuste aastakümnega, kaasajastada selle väljanägemist vastavalt meie klientide vajadustele ja ootustele. Meie ettevõtte uus identiteet kriipsutab alla meie modernset ja iseloomulikku disaini ning demonstreerib ilmekalt meie lähenemisviisi, mis on peamiselt digitaalne. Olen veendunud, et meie kliendid hakkavad seda armastama!“ märkis ŠKODA müügi- ja turundusdirektor Martin Jahn.
Üks muudatuste liikumapanev jõud oli NEXT LEVEL ŠKODA strateegia 2030, mis suunab ettevõtet rohkem elektrifitseerimise ja digiteerimise poole. Kaubamärgi identiteet, sealhulgas logo disain ja üldine lähenemine kaubamärgi kasutamisele peavad olema kooskõlas nende kahe trendiga. „Logo järjest intensiivsem pruukimine mitmesugustes digitaalformaatides viis meid uue, kahemõõtmelise kujunduseni. See on varasema kolmemõõtmelise logoga võrreldes hõlpsamini äratuntav ja iseloomulikum nii ekraanidel kui ka trükimaterjalides,“ selgitas muudatuste tagamaid Petra Mackeová ettevõtte turundusosakonnast.
Igihaljas identiteet
Lisaks uuele graafilisele disainile on kaubamärgi juures toimunud muidki muudatusi. ŠKODA nime ja tavapärast, tiivulist noolt kujutavat ümmargust embleemi hakkab ettevõte nüüdsest rohkem eraldi kasutama, just nimest saab peamine kommunikatsioonivahend. Tüpograafiline logo ilmub mitte ainult ŠKODA autode tagaosale nagu juba mitmel viimasel aastal, vaid ka autoninale.
Väljendusrikkuse tugevdamiseks sai sõna ŠKODA uue välimuse, kuhu on sujuvalt sisse sulatatud „katus“ Š-tähe kohal. Selline lahendus täiendab sümmeetriat ning kaarte ja servade kombinatsiooni.
„„Katus“ oli meie jaoks kõva pähkel. Üleilmsest vaatepunktist lähtudes ajas see enamiku meie klientidest segadusse. Uuel kujul on see logo sümmeetriasse sisse sulandatud, kuna ka kodumaal ja veel mitmetel turgudel tunnevad kliendid endiselt Š-tähe ära,“ selgitas teine turundusosakonna töötaja Martin Pavlík, kes samuti ettevõtte uue identiteedi ettevalmistamisega tegeles.
KIRI – Väljendusrikkuse tugevdamiseks sai sõna ŠKODA uue välimuse, kuhu on sujuvalt sisse sulatatud „katus“ Š-tähe kohal. Selline lahendus täiendab sümmeetriat ning kaarte ja servade kombinatsiooni.
VÄRVID – ŠKODA AUTO kasutab oma värviskeemis kahte erinevat rohelist tooni: smaragd- ja elektriroheline. Kliendiküsitlustes seostasid paljud vastajad neid värve ökoloogia, jätkusuutlikkuse ja elektromobiilsusega.
PILT – Tiivulise noole sümbolit muudeti, ehkki mitte nii põhjalikult. Esmapilgul paistab embleem olevat lihtsam ja selle kujutis on nüüd tasapinnaline, mis võimaldab ŠKODAl värve silmatorkavamalt kasutada. See lihtne kahemõõtmeline versioon on eriti just mobiilseadmetel tõhusam ning võimaldab paindlikku integreerimist paljude formaatidega.
165 disainiettepanekut ja rohkem kui aasta tööd
Ettevõtte uue identiteedi kallal töötanud tiim oli väga väike, kuid seda toetas kogu autofirma. Töö kestis rohkem kui aasta ja tiim töötas kokku 165 ettepanekuga, millest kolm said järk-järgult ka konkreetse kuju. Seejärel testis ŠKODA neid versioone põhjalikult, sealhulgas 2200 katsealusega Tšehhi Vabariigist, Saksamaalt, Itaaliast, Norrast, Indiast ja Iisraelist. Nende tagasiside põhjal osutuski võitjaks praegu avaldatud logo.
„Iga muudatus on keeruline. Loomulik, et mõned inimesed ei tervita muudatusi, kuna teised neid jällegi toetavad. Uue identiteedi juures mängivad võtmerolli klientide arvamused, mis põhinevad meie margi väärtustel. Praktilised uuringud on näidanud, et me oleme kaubamärgi uue välimusega teinud tasakaalustatud ja edumeelseid muudatusi, mis eelkõige austavad meie kliente ja samuti kajastavad meie strateegiat,“ rääkis Martin Pavlík (turundus).
ŠKODA kaubamärgi kliendid ja fännid hakkava uue logoga kohtuma järk-järgult. Kõigepealt ilmub see kommunikatsioonimaterjalidesse. Aastast 2024 jõuab logo ka uutele mudelitele. Logo ja teised kaubamärgi elemendid hakkavad tasapisi ilmuma ka autode teabe- ja meelelahutussüsteemidesse ning müügiesindustesse.